Imię *Nazwisko *Pytanie 1Rozpoznaj, które z podanych grup zwierząt należą do kręgowców, a które do bezkręgowców. Wpisz w odpowiednim polu właściwe nazwy. ptaki pierścienice gady stawonogi ryby płazy ssaki nicienie płazińce mięczaki KręgowceBezkręgowcePytanie 2Podaj nazwy rodzajów tkanki mięśniowej przedstawionych na rysunkach. Składniki przyrody ożywionej i nieożywionej.1.2.3.1.2.3.Pytanie 3Na rysunku przedstawiono budowę komórki nerwowej. Zaznacz zestaw, w którym poprawnie oznaczono jej elementy literami A-D.Zaznacz jedną odpowiedź: *A – akson, B – dendryty, C – osłonka, D – ciało komórkiA – dendryt, B – osłonka, C – ciało komórki, D - aksonA – ciało komórki, B – akson, C – dendryt, D – osłonkaA – akson, B – ciało komórki, C – osłonka, D - dendrytPytanie 4Przyporządkuj rodzajom tkanki łącznej (1-3) opisy wybrane spośród podanych.1. Tkanka chrzęstna 2. Krew 3. Tkanka tłuszczowaA. Jest głównym składnikiem kości. B. Buduje między innymi małżowiny uszne. C. Występuje pod skórą i wokół narządów wewnętrznych. D. Wypełnia narządy układu krwionośnego.1.ABCD2.ABCD3.ABCDPytanie 5Na rysunku przedstawiono budowę stułbi. Zaznacz zestaw, w którym poprawnie przyporządkowano numery (1-3) elementom jej ciałaZaznacz jedną odpowiedź: *1 – czułek, 2 – stopa, 3 – otwór gębowy.1 – czułek, 2 – otwór gębowy, 3 – stopa.1 – stopa, 2 – czułek, 3 – otwór gębowy.1 – otwór gębowy, 2 – stopa, 3 – czułek.Pytanie 6Porównaj tasiemca z wypławkiem. Wpisz we właściwych komórkach tabeli określenia podane poniżej.pasożyt • orzęsiony nabłonek • woda • drapieżnik • organizm • oczy • brak oczu • nabłonek bez rzęsek Cecha 1. Tasiemiec 2. Wypławek Sposób odżywiania się Środowisko życia Pokrycie ciała Narząd wzroku Pytanie 7Przyporządkuj wymienionym chorobom (1-3) odpowiednie sposoby zapobiegania im (A-C).1. Owsica 2. Włośnica 3. Glistnica A. Mycie rąk przed posiłkiem. B. Mycie owoców i warzyw przed zjedzeniem. C. Unikanie potraw z surowego mięsa niewiadomego pochodzenia.1.ABC2.ABC3.ABCPytanie 8Oceń, czy poniższe informacje dotyczące pierścienic są zgodne z prawdą. Zaznacz literą Prawda, jeśli informacja jest prawdziwa, lub literą Fałsz – jeśli jest fałszywa. 1. Ich ciało jest zbudowane z krótkich odcinków nazywanych segmentami. PrawdaFałsz 2. Żyją wyłącznie w środowisku lądowym. FałszPrawda 3. Pęki szczecinek ułatwiają większości z nich poruszanie się. FałszPrawda 4. Wszystkie gatunki mają wyodrębnioną głowę. PrawdaFałszPytanie 9Wpisz we właściwych kolumnach tabeli litery A-G, którymi oznaczono nazwy gatunkowe owadów.A. Stonka ziemniaczana. B. Komar widliszek. C. Wołek zbożowy. D. Mszyca burakowa. E. Mól odzieżowy. F. Mucha tse-tse. G. Bielinek kapustnik. Owady, które przenoszą drobnoustroje chorobotwórcze Owady, które niszczą uprawy roślin. Owady, które niszczą produkty żywnościowe lub ubrania. Pytanie 10Przyporządkuj właściwym grupom stawonogów (A-C) przykłady ich przedstawicieli. Skorzystaj z nazw podanych poniżej.kleszcz • wesz • rak • rozwielitka • kosarz • biedronka • homar • skorpion • pasikonikA. Pajęczaki:B. Owady:C. Skorupiaki:Pytanie 11Rozpoznaj, których elementów ciała ryby dotyczą podane opisy. Wybierz właściwy element z listy.Chroni ciało przed uszkodzeniami:Linia bocznaPłetwa ogonowaŁuskiSkrzelaStanowi narząd wymiany gazowej:Płetwa ogonowaSkrzelaŁuskiLinia bocznaOgranicza zawirowania wody:Linia bocznaSkrzelaPłetwa ogonowaŁuskiJest narządem zmysłu:ŁuskiPłetwa ogonowaLinia bocznaSkrzelaPytanie 12Zaznacz poprawne dokończenie zdania.Duże stado ryb nazywamy: *ławicąkoloniątarłemikrąPytanie 13Podpisz formy rozwoju żaby przedstawione na rysunkach. Wybierz właściwe określenia spośród podanych poniżej.skrzek • ikra • kijanka • dorosły osobnik • młody osobnik1.2.3.4.Pytanie 14Zaznacz zestaw, w którym wymieniono cechy charakterystyczne gadów.Zaznacz jedną odpowiedź:Jajorodność, stałocieplność, zapłodnienie wewnętrzne.Żyworodność, stałocieplność, zapłodnienie zewnętrzne.Jajorodność, zmiennocieplność, zapłodnienie wewnętrzne.Żyworodność, zmiennocieplność, zapłodnienie zewnętrzne.Pytanie 15Przyporządkuj piórom przedstawionym na rysunkach (1-3) odpowiednie nazwy wybrane spośród podanych (A-D).A. Sterówka. B. Lotka. C. Pióro pokrywowe. D. Pióro puchowe. 1. 2. 3. 1.CAB2.BAC3.BACPytanie 16Zaznacz poprawne dokończenie zdania.Cechą, dzięki której ptaki mogą żyć na wszystkich kontynentach, jest:jajorodnośćstałocieplnośćzmiennocieplnośćpokrycie ciała pióramiPytanie 17Przyporządkuj wytworom skóry ssaków (1-3) odpowiednie opisy wybrane spośród podanych (A-D).1. Mleko 2. Pot 3. ŁójA. Natłuszcza skórę i włosy. B. Chroni przed utratą ciepła. C. Stanowi pokarm noworodków. D. Umożliwia ochłodzenie organizmu.1.CABD2.BCAD3.DCABPytanie 18Zaznacz poprawne dokończenie zdania.Cechą charakterystyczną ssaków nie jest:obecność małżowiny usznej.pokrycie skóry włosami.występowanie wyłącznie w środowisku lądowym.karmienie młodych mlekiem.Pytanie 19Oceń, czy poniższe informacje dotyczące rozmnażania i rozwoju ssaków są zgodne z prawdą. Zaznacz Prawda, jeśli informacja jest prawdziwa, lub Fałsz – jeśli jest fałszywa. 1. U samic większości gatunków powstaje łożysko. FałszPrawda 1. Wszystkie ssaki opiekują się potomstwem. PrawdaFałsz 1. U niektórych gatunków występuje zapłodnienie zewnętrzne. FałszPrawda 1. Ssaki jajorodne nie karmią młodych mlekiem. FałszPrawdaPytanie 20Zaznacz poprawne dokończenie zdania.Ssakami, które biorą udział w zapylaniu kwiatów, są:sarnynietoperzejeżewiewiórkiPytanie 21Przyporządkuj częściom ciała ssaka (1-4) właściwe opisy wybrane spośród podanych (A-E).1. Małżowina uszna 2. Ogon 3. Włosy 4. PowiekiA. Wychwytywanie dźwięków z otoczenia. B. Nawilżanie i oczyszczanie narządu wzroku. C. Ochrona przed utratą ciepła i drobnymi uszkodzeniami. D. Umożliwianie sprawnego poruszania się. E. Utrzymywanie równowagi.1.ABCDE2.ABCDE3.ABCDE4.ABCDEPrzed wysłaniem egzaminu upewnij się, że wszystko wypełniłeś/aś.Wyślij egzamin